Sunday, April 3, 2011

سیدمهدی شجاعی:«برای اینکه مملکتی نابود بشود کارهای بزرگ را دست افراد کوچک بسپرید. این مشکل اصلی مملکت ماست.»

سیدمهدی شجاعی، از نویسندگان «ارزشی» هوادار حاکمیت که روزگاری مسئول بخش فرهنگی روزنامه جمهوری اسلامی بوده، در گفتگو با خبرآنلاین می گوید: جمهوری اسلامی در زمینه فرهنگی ترقی معکوس داشته است.
سیدمهدی شجاعی که دو سال پیش طی نامه سرگشاده ای از شیوه برخورد محمود احمدی نژاد در مناظره های تلویزیونی انتقاد کرده بود، این بار نیز تاکید می کند حتا رفتار حاکمان نیز بر مدار ادب نیست.
شجاعی در این باره می افزاید: «شما از آداب شاگرد و استادی بگیرید تا آداب همسرداری تا مملکت داری. هیچ چیز بر مدار ادب نیست.»
مهدی شجاعی، که نوشتن فیلمنامه بدوک را در کارنامه خود دارد، کارنامه مسئولان جمهوری اسلامی را نومید کننده دانسته می گوید: «به وضوح می بینیم که چقدر از ایده آل ها فاصله گرفتیم. به عبارت این جمله عامیانه، ما در فرهنگ عمومی مان ترقی معکوس کردیم.»
مهدی شجاعی سپس می افزاید: «انحطاط جامعه یک نتیجه منطقی فقدان ادب است.»
این نویسنده هوادار حاکمیت که از منتقدان جدی سیاست های باز فرهنگی دولت محمد خاتمی نیز بود، به حسرت آن سال ها می گوید: «فکر می کردیم چند سال می گذرد و اشکالاتی که وارد می کردیم برطرف می شود ... زمان گذشت و همچنان وضعیت طوری است که هر روز دریغ از دیروز است.»
مهدی شجاعی با انتقاد از مدیران کنونی حوزه فرهنگی می گوید «حتی نخبگان جامعه ما دیگر از کنار تلویزیون و ارشاد و مجموعه های فرهنگی دیگر هم رد نمی شوند. برای اینکه مدیریت های کوتاه قد حاکم شده اند. به طور طبیعی محصول این مدیران کوتاه قد، عوام پسندی یا عوام زدگی است. چون این مدیران توانایی جذب افراد بلندتر از خودشان را ندارند.»
کارهای بزرگ بدست افراد کوچک
او سپس می افزاید: «برای اینکه مملکتی نابود بشود کارهای بزرگ را دست افراد کوچک بسپرید. این مشکل اصلی مملکت ماست.»
مهدی شجاعی در ادامه با انتقاد از نبود برنامه ریزی برای ساخت زیربناهای فرهنگی می گوید: «شما می بینید که در طی این سی سال، چهار تا سالن درست و حسابی تئاتر در این مملکت ساخته نشده است. برای اینکه مدیران فکر می کنند اگر بخواهم یک سالن تاتر بسازم، افتتاحش که به دوره خودشان نمی رسد. چون خودم را جزو مجموعه نمی بینم. مدیر فرهنگی تو این مملکت اینگونه فکر می کند که باید به فکر همین چهار روز خودش باشد.»http://www.voanews.com/persian/news/iranian-writer-interview-02-04-2011-119124259.html

No comments:

Post a Comment